codebazan


با عضویت در کانال تلگرام 14ماه همیشه بروز باشید :)
برای ورود به کانال کلیک کنید / دانلود تلگرام نسخه ویندوز
دست بسته نماز خواندن - قرآن و اهل بیت تنها راه نجات
سفارش تبلیغ
تبلیغات در پارسی بلاگ
 
دست بسته نماز خواندن

دسته بسته نماز خواندن درست است یا دست باز ؟!

** قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم : صلوا کما رایتمونی اصلی .پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند :‌ نماز بخوانید همانگونه که می بینید من نماز می خوانم**

وهابیت و اهل سنت می گویند:ما در نماز دست های خود را می بندیم چون رسول خداص این کار را می کردند!

 ما به ایشان میگوییم:

1-اگر واقعا رسول خداص در نماز،دست روی دست می گذاشتند،یک روایت صحیح برای ما نشان دهید که پیغمبرص این کار را می کردند.

2- علمای شما،تصریح دارند بر اینکه:این کار مستحب است و نه واجب.حتی مالک،امام مالکی ها،گفته:دست روی دست گذاشتن در نماز واجب،نه تنها مستحب نیست،بلکه مکروه است(1)

3- تنها دلیل شما برای دست بسته نماز خواندن،روایت صحیح بخاری هست،که آنهم گفته:خلفای شما،مردم را مجبور می کردند که حتما در نماز دست بسته باشند.و نگفته:پیامبرص چنین دستوری داده!  (2)

4- روایات صحیح در صحاح شما وجود دارد که گفته است:رسول خداص(مانند شیعیان) دست باز نماز می خواند(3)

5- اگر این کار واجب بود،چرا این همه در بین خودتان درباره دست بسته نماز خواندن اختلاف هست؟حنفی و حنبلی میگوید:دست را زیر ناف بگذار.شافعی میگوید:دست را پایین سینه و بالای ناف بگذار! مالکی میگوید:اصلا دست روی دست نگذار چون مکروه هست.به راستی آیا این عمل که اینهمه اختلاف در آن دارید،جز سنت رسول الله ص می تواند باشد؟(4)

6- بالاخره کدامیک از این اقوال شما مطابق نماز پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم است ؟! زیر ناف روی ناف بالای ناف یا روی سینه؟!در این مسئله آن قدر اختلاف شده است که بعضی از علمای بزرگ شما به تمسخر بقیه دست زده اند(5)

7- بدر الدین عینی در کتاب عمده القاری در جواب کسانیکه حنبلی ها و حنفی ها را مسخره کرده بودند میگوید:ما به این خاطر دست روی دست زیر ناف می گذاریم به این خاطر است که شلوار خود را میگیرم تا نیافتد ! (6)

8- این عمل تکتف،عادت زرتشتی ها بوده است(7)

9- اهل بیت پیغمبر خداص  از آن نهی کرده اند(8)

***************************************************************************

1- یسن وضع الید الیمنى على الیسرى تحت سرته أو فوقها وهو سنة باتفاق ثلاثة من الأئمة.قراردادن دست راست بر روی دست چپ زیر ناف یا بالای آن سنت است ،‌ و این عمل به اتفاق سه تن از ائمه مذاهب چهار گانه سنت است .الفقه علی المذاهب الاربعة ج 1 ص 251 ،‌ کتاب الصلاة باب وضع الید الیمنی علی الیسری فی الصلاة 

قال مالک المتوفى 176: فی وضع الیمنى على الیسرى فی الصلاة، قال: لا أعرف ذلک فی الفریضة ، وکان یکرهه ولکن فی النوافل إذا طال القیام فلا بأس بذلک یعین به علی نفسه ... .امام مالک (رئیس مذهب مالکی) درباره قرار دادن دست راست بر دست چپ در نماز میگوید:‌ این کار را در نماز واجب مستحب نمی دانم و آن مکروه است اما در نمازهای مستحبی اگر قیام طولانی شود اشکالی ندارد که کمک بگیرد از این کار برای خودش .المدوّنة الکبرى امام مالک : ج 1 ص 74 (الاعتماد فی الصلاة و الاتکاء و وضع الید علی الید)

سمرقندی حنفی می گوید:قال مالک : السنة هی ارسال الیدین حالة القیام .مالک می گوید : سنت این است که در حال قیام دست ها را پایین بیندازی.تحفة الفقهاء ج 1 ص 126 کتاب الصلاة باب افتتاح الصلاة (سننه).

2- فروى عن  عَبْد اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ، عَنْ مَالِکٍ، عَنْ أَبِی حَازِمٍ، عَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ، قَالَ کَانَ النَّاسُ یُؤْمَرُونَ أَنْ یَضَعَ الرَّجُلُ الْیَدَ الْیُمْنَى عَلَى ذِرَاعِهِ الْیُسْرَى فِی الصَّلاَةِ . قَالَ أَبُو حَازِمٍ لاَ أَعْلَمُهُ إِلاَّ یَنْمِی ذَلِکَ إِلَى النَّبِیِّ صلى الله علیه وسلم. قَالَ إِسْمَاعِیلُ یُنْمَى ذَلِکَ. وَلَمْ یَقُلْ یَنْمِی. عن ابی حازم از سهل بن سعد است که گفت : مردم امر می کردند که نمازگزار در نماز دست راست را بر ساعد دست چپ بگذارد . ابو حازم می گوید: مطلبی درباره این روایت نمی دانم جز اینکه به پیامبر نسبت داده شده است . اسماعیل می گوید : این مطلب نسبت داده شده است و نمی گوید خود او نسبت داده است . صحیح البخاری: ج 1 ص 181، ح 740، کتاب الأذان، ب 87، باب وَضْعِ الُْیمْنَى عَلَى الْیُسْرَى.

 

3- روى محمد بن عمر وابن عطاء قال : سمعت أبا حمید الساعدی فی عشرة من أصحاب رسول الله صلى الله علیه وسلم منهم أبو قتادة فقال أبو حمید : أنا أعلمکم بصلاة رسول الله صلى الله علیه وسلم قالوا : فأعرض قال : کان رسول الله صلى الله علیه وسلم إذا قام إلى الصلاة یرفع یدیه حتى یحاذی بهما منکبیه ثم یکبر حتى یقر کل عظم فی موضعه معتدلا ثم یقرأ ثم یکبر فیرفع یدیه حتى یحاذی بهما منکبیه ثم یرکع ویضع راحتیه على رکبتیه ثم یعتدل فلا یصوب رأسه ولا یقنعه ثم یرفع رأسه ویقول سمع الله لمن حمده ثم یرفع یدیه حتى یحاذی منکبیه معتدلا ثم یقول : الله أکبر ثم یهوی إلى الأرض فیجافی یدیه عن جنبیه ثم یرفع رأسه ویثنی رجله الیسرى فیقعد علیها ویفتح أصابع رجلیه إذا سجد ویسجد ثم یقول الله أکبر ویرفع ویثنی رجله الیسرى فیقعد علیها حتى یرجع کل عظم إلى موضعه ثم یصنع فی الأخرى مثل ذلک ....قالوا : صدقت هکذا کان یصلی صلى الله علیه وسلم .محمد بن عمر و ابن عطا روایت کرده اند ابو حمید ساعدی از ده نفر از اصحاب رسول خدا شنید که یکی از این ده نفر ابوقتاده است پس ابو حمید می گوید من داناترین شما به نماز رسول خدا هستم به او گفتند : نماز را عرضه کن پس گفت : رسول خدا زمانی که به نماز می ایستاد دو دوست خود را بالا می برد تا موازی دو گوشش قرار می گرفت سپس تکبیر می گفت تا اینکه هر عضو بدنش در جای خود قرار می گرفت سپس حمد و سوره را قرائت می کرد سپس تکبیر می گفت سپس دو دستش را تا گوشش بال می آورد سپس به رکوع می رفت و دو کف دست خود را بر زانو می گذاشت سپس آرام می گرفت نه سرش را بالا می آورد و نه زیاد پایین می انداخت و می گفت خدا سخن کسی که او را مدح کند شنید سپس دو دستش را بالا بر تا کنار گوشش قرار گرفت سپس گفت : الله اکبر و سپس خود را به زمین انداخت و دو کف دست خود را کنار خود گذاشت سپس سر بلند کرد و بر پای چپ نشست و انگشتان دو پایش را موقع سجده باز کرد و سجده کرد و سپس الله اکبر گفت و بلند شد و بر پای چپ نشست تا همه اندامش آرام گرفت سپس در سجده  بعد همین کار را کرد .... همه گفتند : راست گفتی رسول خدا اینچنین نماز می خواند.سنن ابن ماجة ، ج 1، ص 280 ، سنن أبی داود، ج 1، ص 170 کتاب الصلاه باب استفتاح الصلاه ، سنن الترمذی، ج 1، ص   188 باب ما جا فی وصف الصلاه ، مسند أحمد  ج 5، ص 424، سنن الدارمی ، ج 1، ص 314 کتاب الصلاة باب صفة صلاة رسول الله ، السنن الکبرى للبیهقی، ج 2، ص 72 ، عمدة القاری، ج 6، ص 104 ‘ صحیح ابن حبان ج 5 ص 196...امام مالک در الموطا و ابوداود آن را نقل کرده اند و ترمذی درباره آن گفته است: حدیث حسن صحیح

4- الحنفیة قالوا : کیفیته تختلف باختلاف المصلی . فإن کان رجلا فیسن فی حقه أن یضع باطن کفه الیمنى على ظاهر کف الیسرى محلقا بالخنصر والإبهام على الرسغ تحت سرته . وإن کانت امرأة فیسن لها أن تضع یدیها على صدرها من غیر تحلیق.حنفیه میگویند :‌  نحوه انجام آن به اعتبار نماز گزار مختلف است بنابر این اگر نمازگزار مرد است برای مرد بهتر است برای او مستحب است که کف دست راستش را بر پشت دست  قرار دهد و دست چپ را با انگشت ابهام و میانه بگیرد و آن دو را روی لگن و زیر ناف قرار دهد ، و برای زن بهتر است که دستهایش را بدون آن که به هم بچسباند روی سینه اش بگذارد.

الحنابلة قالوا : السنة للرجل والمرأة أن یضع باطن یده الیمنى على ظهر یده الیسرى ویجعلها تحت سرته.و حنابله میگویند :‌ تکتف برای مرد و زن سنت است و بهتر این است که کف دست راست را بر پشت دست چپ گذاشته و آن را زیر ناف قرار دهد.

الشافعیة قالوا : السنة للرجل والمرأة وضع بطن کف الید الیمنى على ظهر کف الیسرى تحت صدره وفوق سرته مما یلی جانبه الأیسر .و شافعیه میگویند : ‌برای مرد و زن مستحب است که کف دست راست را بر پشت دست چپ پایین سینه و بلای ناف به طرف چپ بدن قرار دهد.الفقه علی المذاهب الاربعة ج 1 ص 251 ،‌ کتاب الصلاة با ب وضع الید الیمنی علی الیسری فی الصلاة ، الفقه علی المذاهب الاربعه ج 1 ص 285

5- وعند الشافعی رضى الله تعالى عنه الأفضل أن یضع یدیه على الصدر لقوله تعالى فصل لربک وانحر قیل المراد منه وضع الیمین على الشمال على النحر وهو الصدر ولأنه موضع نور الایمان فحفظه بیده فی الصلاة أولى من الإشارة إلى العورة بالوضع تحت السرة وهو أقرب إلى الخشوع والخشوع زینة الصلاة.و در نظر شافعی افضل است که نمازگزار دو دستش را بر سینه قرار دهد به خاطر قول خدای متعال فصل لربک وانحر گفته شده مراد از آن قرار دادن دست راست بر روی دست چپ است بر روی نحر و آن سینه است و به خاطر اینکه سینه جایگاه نور ایمان است پس حفظ  ایمان  با دستش در نماز بهتر از اشاره به عورت با قرار دادن دو دست زیر ناف است و آن به خشوع که زینت نماز است نزدیکتر است .المبسوط - السرخسی - ج 1 - ص 24

6- « وَ نَحنُ نَقوُلَُ ألوَضعُ تَحتَ السُّرَ? أَقرَبُ إلی التَّعظِیمِ وَ أَبعَدُ مِنَ التَّشَبُّهِ بِأَهلِ الکِتَابِ وَ أَقرَبُ إِلی السِّترِ العَورَ? وَ حِفظِ الإِیزَارِ عَنِ السُّقوُطِ : ما اگر زیر ناف میگذاریم چند دلیل داریم ، برای تعظیم بهتر است و از تشبه به اهل کتاب هم دوری میکنیم ، برای حفاظت از عورت نزدیکتر است ( حال سر نماز چه کسی به عورت ایشان کار دارد ما نمی داینم ؟! ) برای حفاظت از اینکه شلوارمان نیافتد بهتر است »عمد? القاری شرح صحیح بخاری ـ جلد 5 ـ صفحه 408 دارالکتب العلمیه (عکس کتاب)

7-  در کتاب  آینه آیین مزدیسنی، ص 20 نوشته کیخسرو «چاپ دوّم» آمده است:طریقه عبادت و نماز نزد آنها ایستادن در مقابل خداوند و قرار دادن دست عبودیت بر سینه است و این چنین خداوند را پرستش می‏کنند .

8- والنهی فی صحیح محمد بن مسلم عن أحدهما ( علیهما السلام ) قلت له : الرجل یضع یده فی الصلاة وحکى الیمنى على الیسرى فقال : ذلک التکفیر لا تفعله.وسائل الشیعة (آل البیت): 265/7،ح 9295، التهذیب: 84/2 ح 310.محمد بن مسلم از امام باقر یا امام صادق علیهما السلام نقل کرده است که به حضرت گفتم : شخصی در نماز دست راست را روی دست چپ می گذارد پس حضرت فرمودند : این تکفیر است آن را انجام نده.

   از امام باقر علیه السلام آمده است :لا تُکَفِّر فإنما یصنع ذلک المجوس.وسائل الشیعة (آل البیت): 266/7، ح 9296، الکافی: 299/3 ح 1،.در نماز تکفیر نکن که تکفیر کار مجوس است .

وعن حریز عن رجل عن أبی جعفر (ع)لا تُکَفِّر إنما یصنع ذلک المجوس .وسائل الشیعة (آل البیت): 266/7، ح 9297، الکافی: 336/3 ح 9.  امام باقر علیه السلام فرمودند: تکفیر نکن که تکفیر کار مجوس است.

این عکس هم شاید زیاد بی ربط به قضیه نباشد!!

 

===========================
وقتی خداوند ناله و زاری می کند+تصویر
خدای موفرفری+تصویر
خدای بندتمبانی+تصویر
خدا می خندد+تصویر

فتوای زشت و شنیع ابوحنیفه درباره نزدیکی با محارم تصویر
امام جماعتی که از بز زاده شده+تصویر

صحابی صالح و دین دار و فحش دادن او به عایشه+تصویر
دانلود مطالب وبلاگ با حجم بسیار پایین

زلزله بوشهر و سراوان از نگاه شبکه وهابی کلمه+تصویر و کلیپ
احمدبن حنبل غیر خدا را صدا می زند و به کمک می خواند+تصویر
جایگاه زن در مکتب اهل سنت(قسمت اول) + تصویر
جایگاه زن در مکتب اهل سنت(قسمت دوم) + تصویر

بطلان خلافت خلفای سه گانه با روایتی از صحیح مسلم+تصویر
خوردن موش حرام نیست!+تصویر

ازدواج با جن از دیدگاه وهابیت
خلوت زنان با میمون حرام است + تصویر



درباره سایت

جهت عضویت در کانال تلگرام وبلاگ قرآن و اهل بیت تنها راه نجات ،کلیک کنید https://telegram.me/shoobahat استفاده از مطالب برای عموم،آزاد است



در این وبلاگ
در کل اینترنت
بنر دوستان
کانال تلگرام ما
انصار آل محمدص
ابوتراب
ولی عصر
قرآن و اهل بیت تنها راه نجات
آخرین مطالب
غلط های قرآنی مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی کلیپ
اندر حکایت صحابه و قتال آنها با یکدیگر
آیا می دانستید کانال های ضد اسلام و قرآن،توسط وهابیت اداره می شو
هرکس علیه ما اهل بیت، سلاح بردارد، از ما نیست
ابن ملجم مرادی، یکی از اصحاب بزرگوار پیغمبر در نزد اهل سنت!!
حمایت مولوی مرادزهی از نواصبی که فحاشی ناموسی نسبت به اهل بیت ان
آیا حضرت علی ع حکم مذی را نمی دانست؟ شبهه حکم مذی و حضرت علی
فرار چهار نعل مولوی مرادزهی از پاسخ به سوالات شیعیان
توهین وهابیت به طلحه
طواف پیامبر دور کعبه پر از بت قبل از بعثت ویژه میلاد حضرت علی ع
چهره نورانی صحابه!
اختلاف عقیده أهل بیت علیهم السلام با ابن تیمیه
پاسخ به توهین نواصب نسبت به حضرت نرجس مادر امام زمان عجل الله فر
تقویم های قبل از سال 71 و ذکر شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها+تص
ابن حزم : مالکی ها(از مذاهب اهل سنت)،کاملا برعکس اوامر خدا و رسو
[همه عناوین(1386)][عناوین آرشیوشده]
مطالب پر بازدید
آیا ایرانیان مدیون عمربن الخطاب هستند
نظر بزرگان اهل سنت درباره ابوحنیفه + تصویر
محبت صحابه نسبت به همدیگر!!
ولادت حضرت مهدی عج در منابع اهل سنت +تصویر
اگر زن به سگ زنا بدهد،حد ندارد!!!
خنده خدا +تصویر
خدای موفرفری
بند تمبان خدا
مولوی عبدالحمید و انکار حقایق+کلیپ(شماره
تحریف کتب اهل سنت+اسناد تصویری
سجده بر نجاست،هیچ اشکالی ندارد + تصویر
زنا حد ندارد !! + سند
صدیق و فاروق حقیقی کیست؟
مولوی عبدالحمید و انکار حقایق+کلیپ(شماره
سوالاتی از اهل سنت
مولوی عبدالحمید و انکار حقایق+کلیپ(شماره
مولوی عبدالحمید و انکار حقایق+کلیپ(شماره
خدای وهابیت
چشم چرانی صحابه در نماز !!
خوردن گوشت انسان جایز است+تصویر
ابوبکر ،دخترش عائشه را متهم به فحشاء کرده است+تصویر
خاک قبر امام حسین ع شفای هر درد از منابع اهل سنت
شرایط امام جماعت + تصویر
کلیپ عصبانیت وهابیون از گسترش مذهب شیعه
توهین البانی وهابی و تهمت زنا زادگی به ع
ابن تیمیه می گوید:علی ع برای
ابن تیمیه می گوید:من می توانم مرده
ابن تیمیه میگوید:اکثر صحابه،منافق و کافر
توسل صحابی به رسول خدا ص بعد از وفاتش با سند صحیح +
ابن تیمیه میگوید:توسل به پیامبرص ج
قرآن و اهل بیت ع، یا قرآن و سنت؟!؟
توسل بلال صحابی به قبر رسول الله با سند صحیح
اعتراف آلوسی درباره سوال از ولایت علی در ق
آیا در قبر،از امامت پرسیده می شود+تصاویر
امیرالمومنین،پای خود را در وضو،مسح می کر
حدیث دوازده جانشین پیامبر در صحیح تر
کلیپ های تصویری
تحریف حدیث ثقلین موجود در کتاب مسند حمیدی
جعل استفتا از دفتر آیت الله سیستانی
تکفیر اهل سنت توسط وهابیت
امام اهل سنت و زیارت قبر صالحان و توسل به ایشان
پاسخ به دروغ شهاب خودمون
پاسخ به کسانی که می گویند فقط قرآن و بس
فتواهای ضدقرآنی علمای مکتب سقیفه
شورای عمر،دموکراسی یا دیکتاتوری؟
هرکس زنا کرد و پولش را داد،هیچ مشکلی ندارد
عالم سنی و 70 زن صیغه ایی
فتوای ابوحنیفه شافعی و مالکی:زنا با خانم شوهر دار،حد ندارد
به اعتقاد عایشه،یک سوره از قرآن گم شده
آیا امام زمان عج فرموده:کتاب کافی،برای شیعیان کافی هست؟
ولادت حضرت مهدی عج در منابع اهل سنت
اهانت های عمربن الخطاب به رسول خداص با نام موافقات عمر
حذف حدیث مهدی من عترتی من ولد فاطمه از صحیح مسلم
حذف اسم حضرت زهراس از حدیث چهار زن برتر عالم در صحیح مسلم
حذف حدیث سفینه نوح از صحیح مسلم
ابن تیمیه و وهابیون می توانند مرده زنده کنند
مبعوث شدن تمام انبیا بر ولایت صدیق اکبر علی ع به نقل از منابع اهل سنت
سب و لعن صدیق اکبر علی مرتضی ع توسط معاویه
آیا زنان پیامبرص جزء اهل البیت منظور در آیه33 احزاب هستند؟
چرا اهل سنت،ننگشان می آید بر آل پیامبرشان صلوات بفرستند؟
ولایت صدیق اکبر علی ع شرط ورود به بهشت به نقل از منابع اهل سنت
فحش دهندگان به اهل بیت رسول خداص،افراد مورد وثوق مکتب سقیفه
کتب و مقاله ها
معاویه و ناسزاگویی به علی ع
گریه رسول الله ص در عزای امام حسین ع
مشروعیت تقیه از دیدگاه شیعه و سنی
چرا شیعه گریه و عزاداری میکند؟
دوستان
اسلام تکس
سید محمد یزدانی(کارشناس شبکه ولایت)
حوزه علمیه امیرالمومنین علیه السلام سفیران هدایت اهواز
اهل سنت بر سر دو راهی
قرآنیان
انصار آل محمد(ص)
البرهان
سنت
شیعه حق
شمیم شیعه
سلفی و وهابی
سنت
ولایت
چرا شیعه؟ چرا سنی؟
ابر مظلوم عالم علی علیه السلام

لوگوی وبلاگ ما
قرآن و اهل بیت تنها راه نجات
جهت دریافت کد لوگو،بر روی آن کلیک کنید
آمار بازدیدکنندگان

پیج رنک گوگل

پیج رنک سایت شما

پیج رنک

قرآن و اهل بیت تنها راه نجات
قرآن و اهل بیت تنها راه نجات